Cegeka-dsa geeft spoedcursus programmeren

Leren programmeren: je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn. In het kader van de zogeheten ‘expeditie micro:bit’ stond Ted Ober, business analist van cegeka-dsa, op 29 september jongstleden voor groep 7/8 van basisschool Juul in Veenendaal. Cegeka-dsa hecht veel waarde aan sociale en maatschappelijke betrokkenheid en onderkent daarbij het toenemende tekort aan programmeurs. Maar dat laatste is zeker niet het hoofddoel van deelname aan deze expeditie. “Voor mij is deze sessie al geslaagd als een klein aantal leerlingen verder nadenkt over de functionele toepasbaarheid van deze materie”, aldus Ober.

Tekst

Micro:bit
Een micro:bit is een klein microcontroller-board ontwikkeld door de BBC in Engeland en heeft de beschikking over 25 ledjes waar je van alles op kunt laten verschijnen. Verder heeft het computertje een kompas, een versnellingsmeter, bluetooth en de mogelijkheid om hier van alles aan te koppelen. Ledlampjes, een lichtsensor, een zoemer of een motortje bijvoorbeeld. Door codes te maken in een online editor en deze op je bit te downloaden kun je het kleine apparaat zijn werk laten doen. Een mooie uitvalsbasis om de creativiteit van kinderen de vrije loop te laten.

“Leren we ook hacken?”
Ober beleefde zijn primeur voor de klas, maar als het aan hem ligt blijft het hier zeker niet bij. “Die kids zorgen voor een gezonde portie energie, het is erg leuk om te zien hoe gedreven ze zijn. Zelfs de meiden! Al moet je natuurlijk wel meegaan in hun belevingswereld. Zo leerde ik de klas bijvoorbeeld dat de ontdekker van de computer bug een vrouw was. Met de micro:bit leren de kinderen spelenderwijs logisch nadenken, het begin van programmeren. Ik moest ze wel even mededelen dat we niet gingen hacken vandaag, want daar waren ze uit zichzelf al bevlogen over. Toch vermoed ik op z’n minst wel één leerling enthousiast te hebben gemaakt voor het vak van programmeur.”

Toekomstige wereld kunnen begrijpen en maken
Het lesmateriaal rond de micro:bit is afkomstig van Stichting FutureNL. Zij geloven erin dat alle Nederlandse kinderen vandaag de dag digitale vaardigheden moeten ontwikkelen, door vanzelfsprekende interactie met technologie, om later maximaal in een digitale wereld te kunnen functioneren. De stichting ziet een kloof tussen de digitale ontwikkeling van Nederlandse kinderen en de (toekomstige) vraag vanuit de maatschappij naar passende digitale vaardigheden. Als kenniseconomie is het van cruciaal belang dat Nederlandse kinderen digital skills ontwikkelen om de toekomstige wereld te kunnen begrijpen en maken.
Cegeka-dsa heeft met veel plezier haar steentje bijgedragen aan dit onderwijsproject en blijft ook in toekomst de veranderende maatschappij nauw volgen.